Valikko Sulje

Shemini Atzeret & Simchat Torah: Tooran ilojuhla

Shemini Atzeret ja Simchat Torah päättävät juutalaisen syksyn juhlakierroksen. Vaikka ne seuraavat Sukkotia, ne ovat omia, erillisiä juhliaan, joilla on syvällinen teologinen ja hengellinen merkitys.

Shemini Atzeret (Kahdeksas kokouspäivä) on eräänlainen juhla juhlan päätteeksi, joka syventää Sukkotin teemaa Jumalan ja kansan välisestä läheisyydestä. Simchat Torah (Tooran ilo) taas on moderni juhla, jossa iloitaan Tooran lukukierroksen päättymisestä ja uuden aloittamisesta. Näissä juhlissa yhdistyvät rukous, ilo, tanssi ja syvä kiitollisuus Tooran lahjasta.


Shemini Atzeret: Jumalan kutsu viipyä

Raamatullinen tausta

Toorassa Jumala käskee:

”Kahdeksantena päivänä teillä olkoon pyhä kokous. Älkää tehkö mitään arkipäiväistä työtä.”
(3. Moos. 23:36)

Shemini Atzeret ei liity maatalouteen eikä erityisiin rituaaleihin (kuten sukkassa asuminen tai neljän kasvin käyttö). Sen keskeinen sanoma on henkinen läheisyys Jumalan kanssa.

Hengellinen merkitys

Rabbiininen selitys kuvaa Jumalan sanovan Sukkotin päätteeksi:

”Olen nauttinut yhteydestänne koko juhlan ajan. Jääkää vielä hetkeksi, jotta voimme viipyä yhdessä.”

Shemini Atzeret on siis:

  • Yhteyden juhla: Jumala ja Israelin kansa viipyvät toistensa seurassa ilman erityisiä rituaaleja.
  • Siirtymäpäivä: Sukkotin ilosta kohti talven hengellistä vaellusta.

Rukoukset

Shemini Atzeretissa lauletaan erityinen rukous sateen puolesta (Tefillat Geshem), mikä muistuttaa maanviljelyn riippuvuudesta Jumalan siunauksesta ja symboloi myös hengellisen siunauksen tarvetta tulevana vuotena.


Simchat Torah: Tooran ilo

Synagogan juhla

Simchat Torah ei mainita Toorassa, vaan se kehittyi gaonien kaudella (noin 800–1000 jaa.) juhlimaan vuotuisen Tooran lukukierroksen päättymistä ja uuden aloittamista.

Symboliikka

Simchat Torah opettaa:

  • Toora on elämän lähde.
  • Opiskelu ei ole velvollisuus vaan rakkaudellinen suhde, jota juhlistetaan ilolla ja yhteisöllä.

Rukoukset ja käytännöt

  • Hakafot: Synagogassa kuljetaan Toorarullien kanssa seitsemän iloista kierrosta, tanssitaan ja lauletaan.
  • Tooran lukeminen: Luetaan Tooran viimeiset jakeet (5. Moos. 34) ja siirrytään heti sen alkuun (1. Moos. 1), mikä symboloi, että Tooran opiskelu ei koskaan pääty.
  • Lapset ja yhteisö: Lapset osallistuvat juhlintaan erityisen aktiivisesti, mikä viestii Tooran jatkuvuudesta sukupolvesta toiseen.

Hengellinen sanoma

Yksilölle

Simchat Torah muistuttaa, että:

  • Jokaisella on osansa Toorassa, oppimisen tasosta riippumatta.
  • Toora ei ole vain oppineiden kirja vaan elämänopas jokaiselle juutalaiselle.

Yhteisölle

Simchat Torah tuo yhteen koko yhteisön:

  • Yhdessä tanssiminen ja laulaminen ilmentää kansan sisäistä yhtenäisyyttä (achdut).
  • Juhla ylittää sosiaaliset, oppineisuuteen liittyvät ja sukupolvien rajat.

Koko maailmalle

Perinteisesti opetetaan, että Tooran antaminen ei ollut vain Israelin kansan etuoikeus vaan koko ihmiskunnan siunaus. Simchat Torah muistuttaa myös kansojen vastuusta oikeudenmukaisuuden, rauhan ja luomakunnan kunnioituksen edistämisessä.


Simchat Torah Israelissa ja diasporassa

Israelissa

Simchat Torah (ja Shemini Atzeret) ovat Israelissa yhdistetty yhdeksi päiväksi. Kaduilla järjestetään suuria hakafot-suurkulkueita, joissa sekä uskonnolliset että sekulaarit yhteisöt tanssivat Toorarullien kanssa.

Diasporassa

Diasporassa juhla kestää kaksi päivää:

  • Shemini Atzeret: Hengellinen päätös Sukkotin juhlakaudelle.
  • Simchat Torah: Ilo ja yhteisöllinen riemu Tooran äärellä.

Shemini Atzeret ja Simchat Torah eivät ole vain juhlakauden päätös, vaan hengellisen syklin huipentuma ja uuden alku. Ne muistuttavat:

  • Jumalan ja kansan välinen suhde on kestävä ja iloinen.
  • Tooran tutkiminen ja elämä sen mukaan on jatkuvaa matkaa, joka antaa merkitystä ja iloa kaikissa elämän vaiheissa.

Chag Sameach – Iloista juhlaa!